انواع باتري ماشين

اطلاعات عمومي

انواع باتري ماشين

۹ بازديد

انواع باتري ماشين

 

باتري ماشين اصطلاحاً قلب ماشين تلقي مي‌شود كه وظايف مهمي را بر عهده دارد. اين دستگاه موظف است كه نيرو و انرژي‌اي كه خودرو براي روشن شدن نياز دارد را تهيه كند. همچنين، به‌وسيله‌ي باتري ماشين است كه سيستم روشنايي خودرو فعال مي‌شود. اصلاً باتري بايد كار كند كه ماشين شما روشن شود.

در ادامه‌ي مطلب قرار است با انواع باتري ماشين و نحوه‌ي عملكردشان آشنا بشويم. همچنين، بررسي‌اي هم بين باتري‌ها انجام مي‌شود كه موقع انتخاب باتري، به مشكل زيادي برخورد نكنيد.

انواع باتري خودرو

باتري‌ها به دو دسته‌ي اسيدي (سيلد) و اتمي (غيرسيلد) دسته‌بندي مي‌شوند.

هر كدام از اين باتري‌ها معايت و مزاياي خود را دارند و اين امكان را به خريدار مي‌دهند كه با توجه به نيازش، باتري مناسب خود را انتخاب كند.

باتري اسيدي (سيلدي)

باتري ماشين اسيدي گفته مي‌شود كه نيازمند مراقبت خاصي نيست. باتري‌هاي سيلد يا اسيدي كه از جنس سرب و كلسيم هستند، طوري مي‌باشند كه خود صاحب خودرو هم مي‌تواند آن‌ها را شارژ كند يا ميزان الكتروليت آن‌ها را اندازه‌گيري كند.

اگر نياز باشد، صاحب خودرو مي‌تواند خودرو را به مراكز خدماتي برساند و در آن‌جا به باتري ماشين ، آب مقطر يا الكتروليت افزوده مي‌شود.

مزاياي باتري اسيدي

اين مدل باتري ماشين ارزان‌تر از باتري‌هاي اتمي است و عمر طولاني‌تري دارد. علاوه بر اين‌ها، در برابر شارژهاي زياد هم مقاومت به خرج مي‌دهد و نياز به مراقبت‌هاي خاصي ندارد چون خرابي كمتري دارد.

نكته: حواستان باشد كه باتري اسيدي به طور كامل خالي نشود چرا كه در اين ‌صورت آسيب جدي‌اي به آن وارد مي‌شود.

معايب باتري اسيدي:

اين مدل باتري، موقعي كه مورد استفاده قرار نگيرد با سرعت بيشتري نسبت به باتري اتمي تخليه مي‌شود.

باتري اتمي (غيرسيلدي)

اين مدل باطري ماشين از جنس سرب آنتيموان و كلسيم ساخته شده است. اگر در جايي زندگي مي‌كنيد كه آب‌وهواي گرمي دارد، استفاده از اين باتري توصيه مي‌شود.

مزاياي باتري اتمي

شايد بتوان گفت كه بيشترين مزيت باتري خودرو اتمي اين است كه لازم نيست آن‌ها را بررسي كنيد. ضمناً، اين مدل باتري به نسبت باتري‌ ماشين اسيدي ماندگارتر است.

باتري‌هاي اسيدي را شما بايد شارژ كنيد اما براي باتري‌هاي غيراسيدي يا اتمي نياز به اين كار نيست.

علاوه‌برآن، در صورت عدم استفاده از خودرو به مدت چند روز، باتري اتمي شارژ بيشتري را نگه مي‌دارد به نسبت باتري اسيدي. هر زمان هم نيازي به تعويض باتري بود، كافي است آن را به فروشگاهي كه قبلاً باتري را از آن خريده‌ايد ببريد. در صورت داشتن گارانتي، باتري شما به‌صورت رايگان، و اگر نداشتيد هم در ازاي مبلغ كمي تعويض خواهد شد. در ضمن اين باتري‌ها سه چراغ كوچك دارند كه هر كدام با رنگ متفاوت خود وضعيت باتري را نشان مي‌دهند.

  • رنگ سفيد: باتري ايرادي دارد و خوب كار نمي‌كند.
  • رنگ قهوه‌اي: باتري سالم است اما شارژ ندارد.
  • رنگ سبز: باتري سالم است و شارژ كاملي دارد.

معايب باتري اتمي

شايد بشود گفت عيب اين باتري‌ها اين است كه قيمت آن‌ها بالاتر از باتري‌هاي اسيدي است و زياد نمي‌توان آن‌ها را شارژ كرد.

علاوه‌برآن، اين باتري‌ها را در هواي سرد نمي‌توان به خوبي شارژ كرد پس توصيه مي‌شود كه در هواي سرد آن‌ها را بپوشانيد.

 

در نهايت اين صاحب خودرو است كه تصميم مي‌گيرد باتري ماشين او چه نوعي باشد و چه چيزي براي خودرو او مناسب‌تر است.

در ادامه تعدادي از دلايل خرابي باتري ماشين را بررسي مي‌كنيم.

چه چيزهايي باتري ماشين را خراب مي‌كنند؟

  • ·       شارژ نامناسب 
  • ·       سولفاته شدن
  • ·       آب و هواي ناسازگار

براي اطلاع از دلايل ديگر خرابي باتري ماشين ، اينجا را  كليك كنيد.

شارژ نامناسب

باتري خودرو حدوداً دو سال كار مي‌دهد، اما چيزهايي اعم از شارژ خيلي عميق، گرما، و سولفاته شدن باتري به آن مي‌تواند آسيب جدي وارد كند.

اما اگر مي‌خواهيد كه عمر باتري ماشين شما بالاتر برود و دوام بيشتري برايتان داشته باشد، سطح الكتروليت آن را مرتب بررسي كنيد، حواستان باشد كه سر باتري محكم باشد در غير اي صورت امكان اين كه محتواي داخل باتري بيرون بريزد وجود دارد. تسمه دينام خودرو را هم بايد مرتب چك كنيد.

اين نكته را هم در نظر داشته باشيد كه بررسي باتري در هواي سرد و گرم اندكي فرق دارد. در هواي گرم شما بيشتر نياز است كه سطح الكتروليت باتري را چك كنيد تا از سطح مورد نظر كمتر نشود.

دفعات شارژ باتري خودرو هم نبايد كم‌اهميت تلقي شود. هرچه بيشتر باتري ماشين را شارژ كنيد، توان آن كمتر مي‌شود پس حواستان به اين مورد باشد و اصول شارژ كردن را در نظر داشته باشيد.

 

سولفاته شدن

موقعي كه باتري مدت زيادي بي‌استفاده بماند سولفاته مي‌شود و سولفاته شدن هم يكي از مهمترين عواملِ آسيب‌زننده به باتري ماشين است. سولفاته شدن باتري روي پروسه‌ي شارژ پذيري آن هم اثر مي‌گذارد و باعث مي‌شود كه باتري به خوبي شارژ نشود.

 

آب و هواي ناسازگار

گرما مي‌تواند به باتري آسيب‌هاي جدي وارد كند. اگر در محيط گرم و خشكي زندگي مي‌كنيد، احتمالاً شما بيشتر از ديگران مجبور به تعويض باتري خودرو خود شويد چرا كه گرما قادر است عمر مفيد باتري را كاهش دهد.

 

به منظور بالا بردن طول عمر باتري خودرو چه اقداماتي را پيش بگيريم؟

راهكارهايي براي افزايش عمر باتري وجود دارد كه پيروي از آن‌ها باعث مي‌شود شما به مدت زمان بيشتري بتوانيد از يك باتري استفاده كنيد.

  1. حواستان باشد كه باتري نبايد كامل خالي شود تا دوباره آن را شارژ كنيد، پس هر زمان به زير ۸۰ درصد رسيد شارژش كنيد.
  2. پس از شارژ كردن باتري ماشين، آن را در مكاني خنك نگهداري كنيد.
  3. آب مقطر تميز بايد به باتري اضافه شود، پس آب كثيف در آن نريزيد.
  4. اگر وسايل برقي داخل ماشين، مثل چراغ‌ها و ضبط روشن باشند و بعدش شما استارت بزنيد، باتري آسيب مي‌بيند پس حتماً حواستان باشد كه اين وسيله‌ها خاموش باشند و بعد از اطمينان پيدا كردن از آن خودرو را روشن كنيد.
  5. اگر هوا گرم است، بعد از اين‌كه باتري را شارژ كرديد حواستان باشد كه دماي خودرو بالا نباشد و آن را متوسط نگه داريد. اگر هم هوا سرد است، پس از شارژ باتري دماي خودرو را بالا ببريد.
  6. اگر ماشين شما نياز به تعويض باتري ماشين در محل داشت، مي‌توانيد با ما تماس بگيريد.

در اين مطلب تلاش شد تا انواع باتري معرفي، و نقات ضعف و قوتشان بررسي شود. اميدوارم اين مطلب مفيد بوده باشد.

 

آهنگ جدید خارجی برای ماشین

اولین چیزی که با شنیدن آهنگ خارجی برای ماشین به ذهن میرسه ،سیستم قوی ماشین و صدای بلند آهنگ های بیس دار است.آهنگ هایی که با شنیدن آنها انرژی بیشتری در وجود آدم شکل میگیره و خستگی راه و رانندگی را کمتر میکنه .آهنگ هایی که شور و هیجان نهفته را بیدار میکنه و باعث ایجاد احساس بهتری برای آدمی میشود .

در این بخش بر آن هستیم تا چند تا از بهترین آهنگ های خارجی برای ماشین را به شما معرفی کنیم ؛امیدواریم با شنیدن آنها حس لذت و اشتیاق بیشتری در شما شکل بگیره .

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.